De ce dorm copiii mai mult?

Somnul copiilor este una din preocuparile principale ale parintilor, dar cum ar fi altfel mai ales daca tinem cont de faptul ca somnul este la fel de important ca respiratia si alimentatia.

Desi din punct de vedere istoric somnul a fost mult timp considerat o stare pasiva, in prezent se cunoaste foarte bine ca el este un proces dinamic si ca in timpul somnului creierul este activ.
Acest lucru este cu atat mai important la varsta pediatrica intrucat copilul isi “petrece” o jumatate din viata dormind.

• Ce rol are somnul pentru copii?...

1. Nou-nascutul este intr-o permanenta stare de invatare, iar necesitatile crescute de somn corespund dezvoltarii intense de la aceasta varsta.
2. In timpul somnului se secreta hormoni de crestere, prolactina, testosteron, creste productia de proteine si are loc reglarea temperaturii.
3. Somnul contribuie deasemenea la imbunatǎtirea functiilor imune deoarece s-a dovedit ca deprivarea de somn la copil are drept consecinta o frecventa mai mare a infectiilor.
4. Somnul are un rol important si in reglarea stǎrilor emotionale, a comportamentelor sociale si in consolidarea memoriei.

• Cum se modificǎ somnul de la nastere panǎ la batranete?
...

Somnul unui bebelus, ca si la copilul mai mare sau la adult, este format din mai multe stadii, in functie de profunzime
– somnul pasiv NREM
– si somnul activ cu vise REM, in primele 6 luni de viata acestea fiind egal distribuite.
Somnul REM contribuie la maturarea cortexului prin dezvoltarea de circuite neuronale.
De aceea, la nou-nascut, stadiul REM ocupa 50% din durata somnului.
Nivelul REM scade pe parcursul copilariei si adolescentei catre nivelul varstei adulte la 20-25%.
Pentru somnul NREM exista mai multe teorii care vizeaza refacerea depozitelor de glicogen ce servesc la inmagazinarea energiei.

• Cat dureaza ciclurile din somnul copiilor?...

Alternarea regulata a acestor faze formeaza un ciclu de somn.
Ciclurile din somnul copiiilor difera cu varsta si se modifica datorita dezvoltarii continue a creierului.
Un ciclu de somn la copil este mult mai scurt decat la adult, in primele doua luni de viata durata lui fiind de aproximativ 50 minute.
Nu este deci de mirare ca el se poate trezi cam o data pe ora.
Pe parcursul a 24 ore nou-nascutul va avea 18-20 cicluri, fara a face diferenta intre noapte si zi.
Dacǎ 3 sau 4 cicluri urmeaza unul dupa altul, copilul va dormi 3-4 ore legate.
In jurul varstei de 6 luni aceste cicluri de somn vor fi de aproximativ 70 minute si se vor concentra in principal pe parcursul noptii.
Treptat ciclurile de somn vor fi mai lungi pana vor ajunge la 90-120 minute si se vor repeta de 4-5 ori pe noapte, la fel ca in somnul unui adult sanatos.

In timpul primelor luni de viata sugarii isi definesc si propriul lor ritm circadian.
Ritmul circadian este un ciclu de 24 de ore (zi/noapte, somn/veghe) la care se raporteaza majoritatea proceselor fiziologice ale organismului.
Acest lucru se intampla treptat, cele mai importante modificari fiind in primele 6 luni.
Nou-nascutii nu fac diferenta intre noapte si zi.
Ritmul lor de somn este modulat doar de senzatia de foame si satietate si pare sǎ fie determinat genetic.
Adaptarea la acest ritm depinde de indicatori interni si externi.
Cei interni sunt innascuti, iar cei externi sunt determinati de parinti, obiceiurile lor de viata si alternarea naturala zi-noapte.

• Importanta duratei si integritatii somnului...

Consolidarea somnului pe parcursul noptii este considerata o achizitie majora de dezvoltare si reprezintǎ o problema centrala in ingrijirea sugarului.
In timp ce la adult specialistii in medicina somnului dezbat inca asupra modului in care scurtarea duratei de somn influenteaza starea de sanatate a individului, la copil acestia sustin si promoveaza importanta duratei si integritatii somnului.
Calitatea somnului din copilarie va influenta decisiv invatarea, fiziologia si functionarea adecvata de-a lungul vietii.
Pe de alta parte patternul somnului din perioada de sugar pana la adolescenta prezinta o mare variabilitate individuala si culturala.
Se recomanda astfel ca modelul de somn la copil sa fie amplasat intr-un cadru bio-psiho-social, iar medicii sa promoveze un somn sanatos in copilarie.

Sursa: prokid.ro

Cititi si: Vocea mamei, la fel de relaxanta ca o imbratisare