Ce nu trebuie sa lipseasca din alimentatia copilului?

Nutriţionistul Dr. Mihaela Bilica explicat, într-un interviu acordat
site-ului prokid.ro, cum  ar trebui să fie alimentaţia corectă şi sănatoasă a copilului.
Care este rolul legumelor şi fructelor? Ce produse făinoase asigură energie? Pe ce lactate trebuie să punem accentul? Ce fel de carne să folosim? Uleiul de măsline e bun? Dar zahărul şi mierea?

Legumele...
La baza alimentaţiei copilului trebuie să existe legumele. Prin legume se înţelege orice tip de legumă cu condiţia să fie preparată corect, adică nu cartofi prăjiţi şi nu, în general, prăjeală.

Produsele făinoase...

Următoarea categorie ar fi produsele făinoase: pâine, cereale, orez, paste făinoase, mămaligă. Sunt alimente care îi asigură copilului energia necesară activităţilor fizice şi, în acelasi timp, datorită faptului că ele conţin amidon, nu-l pune în pericol de a se îngrăşa.

Produsele lactate...
In cadrul produselor lactate trebuie pus accentul foarte mult pe lapte, adică copilul trebuie să bea măcar trei sferturi de litru de lapte pe zi. Tot produse lactate sănătoase sunt iaurturile şi brânza proaspată sau brânza telemea. Pentru că orice tip de brânzeturi care sunt mai concentrate, gen caşcaval şi brânză topită, conţin deja o cantitate mult prea mare de grăsimi pentru a mai fi benefice.

Produsele care conţin proteine...
Din aceste categorii, la capitolul carne este bine sa existe carnea slaba si un mare accent trebuie pus pe carnea rosie. Pentru ca de foarte multe ori copii pot prezenta anemie, atunci este important ca mamele să ştie: cantitatea de fier din carnea rosie este dubla decat cea din carnea alba.

Atentie, puiul este la mare modă, dar puiul este un animal foarte usor de crescut cu hormoni prin metode industriale. Totuşi este recomdandat să folosiţi pulpele, nu pieptul Să nu uitam de peste, fie el slab sau gras, pestele trebuie sa faca si el parte din alimentatia unui copil.

Şi tot la capitolul proteine este vorba de ou. Este un aliment extrem de echilibrat din punct de vedere nutritiv, are proteinele etalon, adica considerate calitate maxima si in acelasi timp o multime de vitamine, de minerale care se gasesc intr-un echilibru perfect si sunt foarte usor de asimilat de catre tubul digestiv al copilului.

Rolul ficăţeilor...
O mica precizare ar fi de făcut pentru alimentul numit ficăţei: sunt o variantă foarte u;or de preparat în casă, sunt foarte bogaţi in fier si in vitamine A si D, deci este important sa dam copilului din cand in cand si acest produs pentru că îl ajută si il protejeaza de riscul de anemie.

Untul şi Uleiul de măsline...
Am lăsat la urma, şi nu in ultimul rând, partea de grăsimi, adică grăsimile supraadăugate în alimentatia copilului trebuie sa fie in cantitate limitata in alimentatia copilului. Fie ca este vorba de putin unt, fie ca este vorba de putin ulei de masline incercati sa le folositi crude, deci nu prajiti alimentele, ci adaugati-le in farfurie dupa ce a fost luata mancarea de pe foc.

Produsele cu zahăr...
Şi pe ultimul loc sunt produsele cu zahar. Copilul nu are nevoie de zahar pentru a se dezvolta armonios, pentru a fi destept, pentru a fi sanatos. Deci, zaharul nu este un aliment, face parte din categoria indulcitori si nu avem nevoie de el, nu face decat sa stimuleze pofta de dulce si riscul de obezitate. Deci, daca puteti sa eliminati, eliminati zaharul si mierea, atentie, fac parte din aceeasi categorie.

Mierea
nu este cu nimic mai sănătoasa decat zahărul. Eliminaţi-le din alimentaţia copilului şi în momentul în care doriţi să-i daţi ceva dulce limitati-vă la fructe, pentru ca fructele sunt un element dulce natural în care zaharul este combinat cu vitamine, cu minerale, cu apă intr-un mod echilibrat. Considerati fructele ca fiind dulciuri, oferiti-i copilului un desert pe baza de fructe, dar in cantitate limitata si nu mai mult de o data pe zi.

Fructele...
Este important ca fructele să fie administrate copilului sub forma naturală, nu transformată în suc de fructe, pentru că este important ca să le mestecăm şi să le percepem ca pe un aliment, nu sa le înghită uşor sub forma de suc si sa le confunde cu apa. În acelaşi timp, iaurtul cu fructe este un produs care se încadrează la categoria desert.

Rolul apei...
Un lucru important: copilul are nevoie sa bea apă. Deci când el este însetat, când face mult efort, când este deshidratat, daţi-i apă, nu suc de fructe. Apa este lichidul perfect care hidratează,  nu conţine calorii şi nu are risc de obezitate.

Sursa: ziarul Libertatea 

Cititi si: Ce faceti cand copilul este mult prea generos?